måndag 5 december 2011

Vems är staden?

Vems är staden?
Vi måste börja ställa oss själva och varandra frågan. Det är ibland lätt att glömma bort att den tillhör oss alla. Men vem och vad får synas? Vilka uttryck är tillåtna i stadsrummet? Går offentliga rum att köpa? Och vad händer med oss som medborgare om offentliga platser köps upp av företag med vinstintressen?
Inom gentrifieringsforskningen är David Harvey en ofta omnämnd forskare. I The right to the city tar han upp dessa tankar. 


En bil far runt i staden med högtalare på taket och gör reklam för kaffe, butiker har öppna dörrar och hög musik på, men en gatumusikant ses som ett arbetsproblem. Kan reklam, denna ständiga påminnelse om vad vi bör konsumera, utgöra ett livsproblem, ett kliande stressmoment som med bilder, ljud och dofter ockuperar våra utrymmen för tankar och känslor?


Vissa gäng taggar staden. Bland andra TSD. Sabotage, anser vissa, motstånd anser andra. Vi som är så vana vid att varje yta fylls av reklam, varför väcker en logga gjord i tusch så starka känslor?




-För att den förstör. För att den förstör det någon annan äger, spårvagnar, husfasader, Men vem äger staden? Varför är det mer upprörande med en ”logga”  i tusch på ett spårvagnssäte, eller en husfasad, än en bild uppsatt på en hållplats som talar om för oss hur idealmänniskan ser ut, eller vilka kläder man bör köpa för att inte vara ”ute” vintern 2011? Vem förstör för vem? Och hur fungerar ägande? Vem äger luften? Luften är fri. Nej. Luften och allting annat ägs av den som betalar mest.

Jag skulle vilja se en karta där alla offentliga platser är markerade. Platser där mänsklig aktivitet, hur den än må se ut, är tillåten, (så länge den inte bryter mot mänskliga rättigheter, för att ha någon slags reglering). För skojs skull skulle man även kunna rita ut vilka platser man får passera, under premissen att man inte efterlämnar sig något som helst avtryck förutom det som matchar. 

Om man leker med tanken att TSD har läst David Harvey och att de har en genomarbetad tanke baserad på detta, skulle deras tag kunna vara ett uttryck för att ta sig rätten till staden och utgöra en motpol till den där fräsige mannen med suktande blick och moderna byxor, skulle då den här gruppen i själva verket vilja påminna oss andra om att reklam inte är det enda sättet att bygga staden på och att det går att ta sig rätten till den?
Man behöver inte signera staden för att göra det. Det räcker egentligen att bara synas. Finnas och bete sig. Men kanske måste man köpa sig en reklamplats för att få synas och tycka till om staden. Såhär skulle min reklamskylt se ut:


Vems är staden? Och hur skulle din reklamskylt se ut? Kom in och diskutera med oss i Urbanum, på stadsmuseet.

/Ida

8 kommentarer:

  1. Kul o se dig i sådana här sammanhang! Måste gå till stadsmuseet.

    Har du nån info om TSD? Jag vet inte mer än att de kallar sig The StoneD och ibland ägnat sig åt mycket tveksamma olaga hot mot vissa konstnärliga personer i staden.

    SvaraRadera
  2. Hej! Jättebra skrivet! Jättefina bilder! Jag bara funderar: är inte äganderätt en av de mest grundläggande mänskliga rättigheterna? Medan däremot "rätten till staden" som Harvey menar att den borde vara inte är en mänsklig rättighet. Är det ett relevant begrepp i sammanhanget? Det charmiga med graffare är att de inte accepterar gängse regler däremot har de själva hårda inbördes regler vilket kanske har att göra med tveksamma olaga hot. Å andra sidan är inte alla crew som TSD. Jag tvivlar på att de kommer att orka vara lika aktiva så länge till. :P
    /A

    SvaraRadera
  3. Ät den hemma, kommunist där! ;)

    SvaraRadera
  4. Nathalie, kul att du skrev! Jag vet inte mycket, men jag känner till en som vet mer. Jag återkommer! Intressant med hoten. Vet du vilka konstnärliga personer det handlade om?

    A, bra synpunkter och bra tillskott till texten. Du har rätt, rätten till staden är ingen mänsklig rättighet, men precis som du skriver är det David Harveys önskan att det ska vara det. Dessa rättigheter skulle isf krocka på fler än ett plan.
    Jag känner att jag vill veta mer om TSD. Om någon hittar någon info, hojta till!
    /Ida

    SvaraRadera
  5. Anonym, nej, jag äter den under ett bord någonstans.

    SvaraRadera
  6. Jag gillar vare sig s k taggar, skadegörelse eller påstridiga reklambudskap. Vore skönt om alla hållplatser vore befriade från bådadera, och att husfasader inte heller skall rymma annat än reklam för den butik som eventuellt ligger i huset vore väl rimligt.

    VS

    SvaraRadera
  7. Ja jag vet vilka personer det gäller, men det kan jag inte säga eftersom det naturligtvis inte är speciellt bra för den personen att ha "tjallat" om det. Det är inget som spelar roll i offentligheten så heller - blir nog en rättegång på det som de sköter själva - men jag är nyfiken på gruppen av olika anledningar, bland annat den då. Vad de VILL liksom. Om de är ett "vanligt" crew med den hårda miljö som ofta kommer med graffarkulturen eller om det handlar om något annat.

    SvaraRadera