söndag 18 mars 2012

En attraktiv stad

För en vecka sedan var jag på en stadsvandring som arrangerades av nätverket YIMBY (Yes In My Backyard). Vandringen ägde rum på Ringön, som är en del av det område som ingår i Centrala Älvstaden. Intresset var stort, jag kunde räkna till ca 40 personer som valde att ägna en söndagseftermiddag åt att gå omkring på Ringön och fundera på hur den, som i dag till stor del består av industriområden, skulle kunna se ut i framtiden. 

Arrangören, YIMBY Göteborg, är ett partipolitiskt obundet nätverk och vad de vill uppnå kan man läsa på deras hemsida:
”Vi vill att Göteborg ska växa och utvecklas som stad.
Idag byggs det för lite, för dyrt, för glest och för tråkigt. Det måste vi ändra på.
Yimby Göteborg vill ta fasta på de fungerande, levande och roliga stadsmiljöer som redan finns i Göteborg (t.ex. Långgatorna) och bygga mer, mycket mer, på det viset.
Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.
Trots det fortsätter man bygga dyra, likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett systemfel som måste rättas till. (http://gbg.yimby.se/)”
Tät blandstad är alltså deras ideal, och det är också ett ideal som verkar vara en allmän trend inom stadsplanering idag, det är en del av receptet på hur man ska skapa ”den goda staden”. Men är det verkligen så att alla tycker att tät blandstad är ”oerhört attraktiv”? 

Några dagar efter att stadsvandringen ägt rum på Ringön, kunde man läsa i DN debatt (16/3 -12) om invånare i miljonprogramsområdet Husby i Stockholm, som protesterar mot att stadens politiker och stadsplanerare vill förtäta deras bostadsområde och få det att mer likna en innerstadsmiljö. Anledningen till invånarnas protester är att de tycker om att området är glesbebyggt, med små parker och grönområden, som är perfekt för picknickar, promenader och barnlek. Ett argument från stadsplanerarnas och politikernas sida, för att förtäta området, är att man ser ett problem med den trafikseparering som är typisk för miljonprogrammen. I artikeln beskrivs denna ståndpunkt: 

”En riktig stad kräver trafikerade gator, trottoarer, butiker och fickparkerade bilar. Helst ska det vara både trångt och bullrigt. Då anses staden bli kreativ.”

Men tydligen är det inte den typen av bostadsområde invånarna i Husby vill ha. Vad som är attraktivt kan vara olika beroende på vem man frågar. Det går inte att hitta ett universalrecept som talar om hur en god och attraktiv stad ska vara. Frågan är bara vem som har rätt att bestämma. 



                                          Foton från stadsvandringen.

/Sofia

1 kommentar:

  1. Hej, kul att du hängde med på stadsvandringen.

    Att något är attraktivt betyder ju inte att alla gillar det. Men att många gillar det - och att få tyvärr har möjlighet att få tillgång till det (eftersom det byggs så lite sådant) är ett empiriskt faktum. Läs tex Spacescapes studie: http://www.spacescape.se/2011/04/v%C3%A4rdering-av-stadskvalitet/

    Johannes

    Vad gäller Husby så är det inte alla invånare som protesterar, bara ett fåtal. Och de som skrev debattartikeln i DN bor inte i Husby. Jag har kommenterat artiklen här: http://gbg.yimby.se/2012/03/alla-har-ratt-till-husby_1126.html

    Det viktigaste tycker jag dock är att vi bygger en socialt, ekologiskt och ekonomiskt hållbar stad som fungerar som helhet. Staden tillhör alla.

    SvaraRadera