onsdag 2 november 2011

Invigning av modulen i Gamlestaden

Invigning av modulen i Gamlestaden
Nu är projektet äntligen igång! Under lördagseftermiddagen invigdes stadsmuseets modulprojekt till tonerna av Kiriaka, slynkören och nordosts stolthet Bosnia express. Min uppgift som praktiserande student var att dela ut flyers runtomkring i Gamlestaden. Under utdelningen hamnade jag i många intressanta diskussioner med boende i Gamlestaden om den pågående gentrifieringsprocessen i stadsdelen. Jag tog även en lov runt Bellevue industriområde där det vanligtvis rör sig mycket människor för att besöka Bellevue loppis på lördagarna.
Området Bellevue är ju tänkt att genomgå en långsam blandstads-utveckling (läs långsam gentrifiering). Utanför Bellevue frukt och grönt sitter en gammal Jugoslav som tyvärr inte kan komma på invigningen eftersom han inte längre går så bra efter ett yrkesverksamt liv på SKF industrierna. Däremot är han väl medveten om gentrifieringsbegreppet och berättar om sin hemstad Sarajevo där människor trängs bort ifrån den centrala staden för att ge plats åt banker och hotell.
Jag inhandlar en kitshig glittrig plastgrej på Bellevue loppis som jag har tänkt ställa ut här i Urbanum och rör mig längst med stallmästargatan och tänker att majoriteten av alla verksamheter i området kommer att trängas bort för att ge plats åt områdets värdeutveckling.
I modulen på Sten Johanssons plats har ett gäng ifrån Gamla gamlestadspojkar och flickor dykt upp. De berättar om hur Gamlestaden var förr: om den sociala kontrollen på gården om hur man såg efter varandra men också att man inte gick till vissa gårdar t.ex. negerbyn som revs på 30talet på väg mot den gamla hospitalkyrkogården. De var inte så pigga på att spela in sig på museets Ipads, i synnerhet inte eftersom inspelningstiden bara är ca 30 sekunder. Kurt ifrån Gamla gamlestadspojkar kommenterade att ”30 sekunder då hinner man ju knappt säga att man bor i Gamlestaden”.
Vi lyckades ändå övertala honom att spela in när han som ung SSUare slagits mot nazister som försökte etablera sig här på 30talet. En annan äldre kvinna som bott i stadsdelen i 18 år berättade att hon upplevde att stadsdelen bara var till för ungdomar och att det inte längre fanns någon gemenskap här. En del äldre tyckte också att det var märkligt att man inte längre kunde gå mellan gårdarna på grund av säkerhetsgrindarna som fastighetsägarna har satt upp.
De sista personerna som jag talade med i modulen var en ganska stark kontrast till de övrigt inblandade. De blev mycket upprörda när jag refererade till statistik om att invandrarantalet minskade i Gamlestaden. För dem var staden naturligt segregerad, de välkomnade trygghetsarbetet och verkade tycka att Gamlestaden togs över av invandrarcaféer där svenskar inte var välkomna. Sammantaget var invigningen av modulen mycket intressant och jag ser fram emot att arbeta i modulen under de här fyra veckorna. Kom gärna förbi och hälsa på vi har öppet ons-fre 12-17 lör 11-14
Nu ska jag läsa några texter av Ingrid Sahlin om trygghetsarbetet i Gamlestaden.
/Anders

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar